Wednesday, August 12, 2020

Leave Taking/Parting

 Pembelajaran Daring

Materi Pelajaran    : Bahasa Inggris

Kelas                      :  VII D , VII E

Semester                 : I (Ganijl)

Tahun Pelajaran     : 2020/2021

Materi                    : Parting/Leave Taking

Pertemuan ke         : 2

Guru                       : Aswantri Bekti, S.Pd

Nomor HP              : 081328827006


Tujuan Pembelajaran

1.     Melalui serangkaian pembelajaran, peserta didik diharapkan dapat mengidentifikasi fungsi sosial, struktur teks, dan unsur kebahasaan teks interaksi interpersonal lisan dan tulis yang melibatkan tindakan  saat berpisah serta menanggapinya, sesuai dengan konteks penggunaannya.

2.     Melalui serangkaian pembelajaran, peserta didik diharapkan dapat, menyusun teks interaksi interpersonal lisan dan tulis sangat pendek dan sederhana yang melibatkan tindakan saat berpisah, memperhatikan fungsi sosial, struktur teks, dan unsur kebahasaan yang benar dan sesuai konteks.

Materi  :

      Leave taking/partings

      Leave taking/parting berarti saat berpisah. Jadi kali ini kita akan mempelajari ungkapan-ungkapan yang dipergunakan saat berpisah.

Sama halnya dengan Greeting (ungkapan pertemuan) , Ungkapan Pamitan/perpisahan juga terdiri dari Formal dan informal.

Formal Partings

Good night

Nice to see you

It’s nice to meet you

Good bye

Responses

Good night

Nice to see you, too

Nice to meet you, too

Good bye

Informal Partings

Bye

Bye-bye

See you later

See you tomorrow

Good luck

Take care

Sorry, I have to go now.

I’ll talk to you later.

It’s been nice talking to you.

Responses

 Bye

Bye-bye

Yes, of course. See you

 Sure, see you later.

Thank you

You too

Take care.

Keep in touch.

See you at school.

Catatan :

1.     Good night digunakan untuk mengucapkan selamat berpisah/selamat tidur.

2.     P.m. (post merediem) = dari jam 12.00 siang s/d 24.00 malam

3.     A.m (Ante merediem) = dari jam 24.00/00.00 s/d 12.00 siang

4.     Di Indonesia menggunakan jam sistem 24 jam sedangkan di Inggris/Amerika menggunakan sistem 12 jam dengan menggunakan a.m dan p.m untuk membedakan malam dan siang.

Contoh-contoh dialog  Parting/Leave taking :

Dialogue 1 :

Ahmad : “Hi, how are you doing, Johan ?”

Johan   : “Pretty well. By the way, Where are you going ?”

Ahmad : “I’m going to the public library. Will you join ?”

Johan   : “Oh, Sorry I must help my mom at home.”

Ahmad : “It’s Okay . See you next time ume.

Johan    : “See you. Have a nice day.”

 

Dialogue 2  :

Darmawan    : No, Sorry. I have to go home right now. 

Arkana          : Oh, okay. Good bye. 

Darmawan   : Good bye Arka. 

 

Dialogue 3 :

Zaenal  : Hi Mirza, good morning. 

Mirza    : Good morning Zaen, will you come to the swimming pool after school? 

Zaenal   : Of course.

Mirza    : Okay then. I’ll call you when the class is over. 

Zaenal    : Good, See you later. 

Mirza      : See you. 

 

Ok, sekarang dikerjakan ya latihan berikut. 

 

EXERCISE FOR 7 D , E :

 

Choose the correct answer. (Pilihlah jawaban yang benar) :

 

(Husin and Simon walk together and have a talk). 

Husin  : Hello Aji, Good Afternoon.

Simon : Good Afternoon, Husin . ..(1)..

Husin  : I’m fine thank you and how about you?

Simon  : ..(2)..

(Then,on the way,  they meet Candra ,   a friend of Husin)

Husin  : Hi Candra, come here.  This is my friend, Simon.

Simon  : Hello , How do you do ?

Candra : …(3)... Oh, my name is Candra.

Simon  :  I am Simon. My name is Simon.

Husin   : Hei, Candra. Can you come with us to the cinema ?

Candra : I would love to, but I can’t. I am sorry.

Husin    : It’s ok. See you tomorrow at school.

Candra : Ok. ..(4) … Have a nice day.

 

The choices (Pilihan Jawaban) :

1.

a. nice to meet you

b. where are you?

c. How are you?

d. glad to see you

2.

a. I’m fine too.

b. nice to meet you.

c. good to see you.

d. see you later.

3.

a. How are you?

b. Good afternoon.

c. Nice to meet you.

d. How do you do ?

4.

a. Where are you going?

b. See you too.

c. How are you?

d. Nice to meet you.

 Kunci Jawaban  :   1. c         2. a           3. d           4. b




No comments:

Post a Comment